Szybkie i proste pierniczki świąteczne - nie mogą się nie udać

16:50

prosty przepis na pierniczki - typowo świąteczne, szybkie i przepyszne

Co roku przed świętami Bożego Narodzenia mam problem z odnalezieniem przepisu na pyszne i proste pierniczki. Niby jest całą masa przepisów, a jednak nie wszystkie wyglądają appetycznie albo sporo jest z nimi roboty. 
Znalazłam w tym roku naprawdę prosty i szybki przepis na pierniczki takie jak lubię - które można rozwałkować cienko i które są twarde jeśli ich nie zostawimy pod przykryciem.


Składniki:

- 300 ml miodu naturalnego
- 1/2 kostki masła (100g)
- 3/4 szklanki cukru
- 5 szklanek mąki + do podsypania ok 1 szklanki
- 1 jajko
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej
- pół opakowania przyprawy do pierników
- szczypta soli
- 1 łyżka cynamonu
- jadalne pisaki lub lukier do dekoracji (opcjonalnie, ja nie dekoruje)
- 1 jajko + 1 łyżeczka mleka do posmarowania pierniczków

Pieczątka Made with Love z DUKA - prezent od mojej przyjaciółki Ani :)

Przygotowanie:

Rozgrzewamy piekarnik do 180 stopni.
W garnku rozpuszczamy masło, miód i cukier. 
Do miski wsypujemy 3 szklanki mąki, sodę oczyszczoną, przyprawy i szczyptę soli, wlewamy lekko przestygnięty roztwór miodu, masła i cukru, dodajemy jajko i podsypujemy resztę mąki. Jeśli ciasto jest za rzadkie - dosypujemy mąki, jeśli za gęste - dodajemy nieco wody. Ciasto powinno być miękkie i delikatnie kleić się do dłoni.
Takie ciasto rozwałkowujemy na stolnicy oprószonej mąką (ja rozwałkowuje cienko, na ok 1 cm bo lubię twarde i cienkie pierniczki, Wy możecie pozostawić grubsze ciasto). Używamy do wykrojenia kształtów gotowych wzorów lub wycinamy wzory nożem. Kładziemy pierniczki na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Smarujemy powstałe pierniki rozmąconym jajkiem z odrobiną mleka (jeśli nie lukrujemy ich) lub przygotowujemy w międzyczasie lukier do dekoracji.  Pieczemy ok 8-10 min do zarumienienia się.
Voila! :)

P.S. Miód powoduje, że pierniki po upieczeniu są dosyć twarde. Jeśli chcecie, by pierniki szybko zmiękły, należy dać im możliwość złapania wilgoci (w tym celu albo poczekamy na deszcz i uchylimy okna, albo do blaszanego pojemnika włożymy ćwiartkę jabłka i co dzień przez 2-3 dni będziemy wkładać świeżą. W taki sposób po 2-3 dniach, powinny być miękkie i rozpływać się w ustach)... :)

pierniki świąteczne z dużą iloscią goździków, cynamonu i przyprawy do pierników


pieczątka Made with Love z DUKA od mojej przyjaciółki Ani - ach, cudowna jest! :)




You Might Also Like

11 komentarze

Wpisy na blogu są jak uśmiech - nigdy ich za wiele ;) Wszystkie są dla mnie bardzo cenne.
Jest mi miło, że odwiedzasz Pracownie, mam nadzieje, że się tu zadomowisz... :)
Pozdrawiam ciepło,
E.

Popular Posts

Obserwuj mnie na Fashiolista